Hjälpmedel

Hjälpmedel

Ett hjälpmedel kan underlätta för dig om du har problem eller hinder i vardagen. För dig som bor i Älmhults kommun är det rehabenheten som har ansvaret för de flesta hjälpmedel till dig som är över 18 år

Vad är ett hjälpmedel?

Ett hjälpmedel ska förebygga, lindra eller kompensera en nedsatt förmåga eller funktion. Ett hjälpmedel kan också förbygga så att förmågan inte försvinner. Kommunen och landstinget har delat upp ansvaret för olika hjälpmedel. Kommunen ansvarar för de flesta som rör vardagen och som underlättar att klä sig, sköta sin hygien, toalettbesök och sköta sitt hem. Exempel på sådana hjälpmedel är duschpall, förhöjning av toalettstolen, strumppådragare, griptång, rollator, rullstol och käpp.

Hur får jag ett hjälpmedel?

Du ringer till kommunens rehabenhet och berättar vad du behöver hjälp med. En arbetsterapeut eller sjukgymnast gör sedan ett hembesök och bedömer ditt behov och beslutar om du kan få låna hjälpmedel.

Om du får låna ett hjälpmedel provas det ut för just dig. Du får instruktioner, information och träning i att använda det.

Reparation och återlämning av hjälpmedel

Om ditt hjälpmedel behöver repareras kontaktar du rehabenheten. När du inte behöver ett hjälpmedel återlämnar du det på Nicklagården I Älmhult på anvisad plats. Du får hjälp med transport om det är stora och skrymmande artiklar som säng och personlyft

Vad kostar det?

Du får betala en avgift när en arbetsterapeut eller en sjukgymnast gör ett besök. Hur stor avgiften blir beror på din inkomst och om du har hjälp med till exempel hemtjänst.

För att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i avgift får du lämna in inkomstuppgifter på en särskild blankett. Blanketten får du av arbetsterapeuten eller sjukgymnasten eller av en avgiftshandläggare.

Du får sedan ett beslut som talar om vad din avgift blir. Beslutet kan överklagas.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.