Älmhult - Home of the Home

Älmhults platsvarumärke: Älmhult – Home of the Home

Älmhults kommun arbetar med platsvarumärket ”Älmhult - Home of the Home”. Men vad är egentligen ett platsvarumärke och varför arbetar vi med det?

Platsvarumärket är den bild som människor har om en viss plats. Platsens varumärke äger vi gemensamt – vi som bor och arbetar här, företagen, kommunen, föreningar och organisationer.

Platsen kan vara en stad, ett större geografiskt område eller ett land. Alla platser har ett varumärke – oavsett om man arbetar aktivt med det eller inte – eftersom både de som bor och verkar i området och omvärlden har en bild av platsen.

 

Bra kommunikation och marknadsföring är handling

Under 2016 och 2017 gör vi saker som stärker platsvarumärket. Här ser du exempel på vad vi har gjort under 2016.

En guide för marknadsföring av Älmhult

Genusfotografens utställning: Bilder som förändrar världen

Ny turistinformation på Köpmangatan

Pridefestival i juni.

Rondellkonst Världens hem

Tog fram affischer.

Vi möblerar i stadsrummet med en blomstersäng

Muralmålning som hälsar välkommen till centrum

Ny turistbroschyr

Tidningen "Hemma i Älmhult"

Varför platsvarumärke?

I dag råder det konkurrens mellan kommuner. De flesta kommuner vill växa och att fler företag ska etablera sig. Det råder också konkurrens om arbetskraft, nya kommuninvånare och om besökare och turister. Därför behöver vi som kommun arbeta aktivt med att visa varför vår kommun är ett bra ställe att bo på, verka i och besöka. Vi behöver marknadsföra oss helt enkelt.

Vad står ”Älmhult – Home of the Home” för?

Få platser i Älmhults storlek har ena foten fast förankrad i den småländska idyllen och den andra ute i världen. Älmhult erbjuder något unikt genom kombinationen av dessa två tillgångar. Vårt platsvarumärke vilar på tre så kallade profilbärare: IKEA, Småländskt hjärta och Internationell mötesplats. Kombinationen av dessa tre är unik för just Älmhult.

Precis som människor har platser också en personlighet. Personlighetsorden vägleder oss när vi kommunicerar även om vi inte alltid använder de exakta orden. Orden är: internationell, hemtrevlig, jordnära och påhittig.

Personlighetsorden, de tre profilbärarna och positionen ”Älmhult – Home of the Home utgör grunden i den varumärkesplattform som vi använder som utgångspunkt när vi berättar om Älmhult. Vi ser gärna att fler använder den när de marknadsför Älmhult. Om flera röster säger samma sak blir budskapen och bilden av oss tydligare.

Hur kom vi fram till vårt platsvarumärke?

Under 2013 gjorde vi en omvärldsanalys och befolkningsprognos tillsammans med företaget Kairos Future där representanter för Älmhult deltog i workshops och undersökningar. Detta arbete landade i positionen ”Älmhult – Home of the Home”. Under 2014 var personal från Älmhults kommun på turné för att besöka samhällena i kommunen för att bland annat prata om det nya platsvarumärket. Sammanlagt besöktes tio orter, från Hallaryd till Älmhult.

På våren 2015 genomförde vi en marknadsundersökning där vi tog reda på vad älmhultsbor och folk runt om i Sverige associerar med Älmhult och ”Älmhult - Home of the Home”. Resultatet av studien hittar du här.PDF (pdf, 1.3 MB)

På våren 2015 hade vi en stor workshop med ett åttiotal personer som har anknytning till Älmhult. Det var personer som bor i kommunen, arbetar i kommunen, politiker, företrädare för företag och organisationer, ungdomar från Haganässkolan med flera. Utifrån det som kom fram formulerades innehållet i varumärkesplattformen "Älmhult - Home of the Home". I det arbetet samarbetade vi med PR-företaget Identx kommunikation.

Under hösten 2015 tog vi även fram en grafisk profil för platsvarumärket. Här kan du ta del av vår varumärkesplattform som vi kallar ”Guide för marknadsföring av Älmhult”.länk till annan webbplats

Det finns också en digital verktygslåda för dig som vill använda platsvarumärket i din marknadsföring eller om du bara är nyfiken på att veta mer. Du hittar den på www.almhulthomeofthehome.selänk till annan webbplats.

Var med och bidra i arbetet med platsvarumärket!

På webbplatsen www.almhulthomeofthehome.selänk till annan webbplats kan du följa hela processen med platsvarumärket Älmhult – Home of the Home och delta i att göra detta till något riktigt bra för hela kommunen.

Låt oss få ta del av dina tankar, dina ord och dina bilder av vad alla orter och platser i Älmhults kommun betyder för dig och vad hemma faktiskt är.

Vad är hemma för dig?

"Ordet hemma för mina tankar till något vackert men även till minnen, trygghet och att ha roligt."


Älmhult är hemma för Vimal. Här är allting nära: arbete, affär, dagis och stora städer så som Malmö och Köpenhamn.

Läs mer om vad Älmhult och hemma är för Vimal och andra älmhultsbor här.


Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.