E-faktura

Elektronisk faktura (e-faktura) för privatpersoner

Betala enklare och klokare med e-faktura. Du får färre pappersfakturor att hålla reda på och som en bonus bidrar du till en bättre miljö med mindre transporter och förbrukning av naturresurser.

Frågor och svar om elektronisk faktura

Vad är elektronisk faktura?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Älmhults kommun och fyll i anmälningsformuläret. I samband med debitering av avgifter använder vi ditt personnummer. Uppgiften är nödvändig för att vi ska kunna administrera din tjänst. Du har rätt att begära utdrag av de uppgifter som registreras om dig.

Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Älmhults kommun.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du måste se till att det finns pengar på ditt bankkonto.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Det går utmärkt att kombinera e-faktura med autogiro. Anmälan till autogiro görs via länken i din Internetbank.
 
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Älmhults kommun en betalningspåminnelse på papper. Påminnelseavgift tillkommer.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Älmhults kommun

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referensen som finns angiven på fakturan.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.