Besökscentrum

Förstudie: Turist- och besökscentrum i Älmhult

Hur ska vi arbeta med vår besöksnäring på ett framgångsrikt, långsiktigt och hållbart sätt? Det är huvudfrågan för förstudien om ett nytt turist- och besökscentrum på Haganäs.

Kommunen sätter punkt för projektet Welcome Centre Älmhult & Co – Går vidare med att utveckla på egen hand

Läs mer här.

Karta som visar vilket område som täcks av en radie 70-100 km från Älmhult.

Förslag på ”Welcome center” i Älmhult klart

Skiss på fasad för besökscentrumet

Ett konkret förslag på ett besökscentrum – eller Welcome center – med placering i Älmhult är klart. I förslaget ligger besökscentrumet granne med det nya IKEA-museet som ska öppna under 2016 och som väntas bli en av Smålands absoluta största turistattraktioner vad gäller antalet besökare från när och fjärran.

I början av oktober beslutade kommunstyrelsen att de är beredda att ”gå före” och ta maximalt hälften av finansieringen av besökscentret. Det måste dock till ytterligare medfinansiering för att kunna förverkliga besökscentret.

Per Andersson, som arbetat med förstudien, har nu i uppdrag att föra en dialog om medfinansiering med kommuner, regioner och privata aktörer som kan tänkas vara intresserade att tillsammans förverkliga ett ”Welcome center” i Älmhult.

Skiss på interiör

Konceptet: identitet och inspiration

Företaget Expology, som arbetat fram förslaget, är specialiserade på utställnings- och upplevelsebaserad design. De har bland annat designat ett flertal muséer, Naturum och besökscentra. Från Expology var det Johan Eckerud, VD, Helene Nilsson, konceptutvecklare och projektledare samt Anna Kulin, utställningsarkitekt, som presenterade förslaget.


Syftet med besökscentrumet är att lyfta fram hela områdets identitet och ge inspiration att upptäcka de många besöksmål som finns i området, som i det här fallet sträcker sig ungefär tio mils radie från Älmhult i alla riktningar. Kommunerna i Kronobergs län, nordöstra Skåne, Värnamo samt ett par kommuner i Blekinge har hittills varit delaktiga i arbetet. Området begränsas inte av kommun- och regiongränser utan har besökarens perspektiv som ledstjärna.

Modern teknik lotsar besökaren

Besökscentrumet är skisserat på ca 200 m2 stor yta. Det föreslagna konceptet bygger på en pedagogisk tanke om att göra besökarna såväl nyfikna som aktiva och delaktiga i planeringen av sin vistelse i området. 

Bildl på mulittouch-bord

Med hjälp av modern teknik ska man på besökscentrumet kunna samla på sig resmål man gillar på ett enkelt och lekfullt sätt. Ensam eller tillsammans med sitt sällskap sammanställer man sedan en gemensam karta på ett så kallat multitouch-bord. Detta kan man sedan printa på plats eller få en digital variant till sin e-post eller mobiltelefon.

I förslaget finns också en satellit – en mobil enhet som kan röra sig runtom i hela området. En satellit kan vara en ombyggd container som ger samma känsla som besökscentrumet – ett mobilt besökscentrum helt enkelt som kan placeras i hela området.

Besökscentrum bidrar till utveckling

Annika Nilsson, verksamhetsledare på Leader Linné, sitter i styrgruppen* för projektet. Det är Leader Linné som till största delen har finansierat projektet hittills.

­– Jag tror mycket på hela den här grundidén. Vi behöver verkligen en fysisk plats som kan fungera som ett skyltfönster för hela regionens turism. Med besöksströmmarna som väntas till IKEA:s nya museum är läget i Älmhult väldigt bra och något som kan bidra till utvecklingen av turismnäringen i hela regionen, menar Annika Nilsson.  

Inspirerar och stärker samarbete

Lena Stävmo, VD för Destination Småland och ordförande i styrgruppen ser också att besökscentrumet kan stärka besöksnäringen på flera sätt.

– Detta är något nytt och helt unikt vilket jag är övertygad om kommer att bidra till en fantastisk utveckling på sikt. Förutom att vi ökar servicen och inspirerar besökare att ge sig ut och upptäcka alla fina ställen som finns runtom i Småland så kommer det att gynna samarbetet mellan större och mindre företag inom turistnäringen inte bara i Småland utan hela Sydsverige.

– Jag är väldigt glad över att få vara delaktig i processen och hoppas verkligen att det här besökscentrumet kommer att bli verklighet, säger Lena Stävmo. 

Älmhults kommun delar med sig av besöksströmmar

– Att kunna utnyttja de besöksströmmar som IKEA genererar och dela med sig av dem har hela tiden varit utgångspunkten. Det handlar inte bara om besökare på museet utan också den stora mängd affärsresenärer som besöker IKEA:s alla bolag. För att inspirera dem att stanna, komma tillbaka och semestra behövs ett större utbud än vad en enskild kommun kan erbjuda. Därför blir erbjudandet till besökaren så mycket bättre när vi gör det här gemensamt, säger Malin Blom, kommunikationschef och ansvarig för turismfrågorna i Älmhults kommun.

Ägare av projektet, som började med en förstudie och därefter framtagande av ett konkret koncept, är Älmhults kommun och uppdragsgivare är kommunstyrelsen. Projektledaren Per Andersson har lett arbetet så här långt.

Helene Nilsson, Johan Eckerud och Anna Kulin från Expology.

Helene Nilsson, Johan Eckerud och Anna Kulin från Expology.

Bakgrund

Projektet "Förstudie: turist- och besökscentrum Haganäs" ska utreda förutsättningarna samt ge förslag och underlag för beslut, att på Haganäs uppföra ett turist- och besökscentrum för Älmhult med omnejd.

Tillsammans med andra kommuner och tillsammans med besöksnäringens olika aktörer vill vi kraftsamla och utveckla en be­söks­­näring som blomstrar året runt, som får fler och nöjdare kunder och som stannar längre i vårt område.

Samverkan ger mångfald och styrka med kundens, det vill säga våra besökares bästa som ledstjärna.

I Älmhult invigdes världens första IKEA-varuhus 1958. IKANO Retail Centres gör nu en storsatsning tillsammans med IKEA, genom att bygga och utveckla Älmhult Shopping, ett handelsområde i direkt anslutning till det nya varuhuset, som kommer att erbjuda lågpriskedjor, dagligvaror och en factory outlet. Dessutom har IKEA öppnat en helt ny fynd- och outletbutik på området.

Tillsammans beräknas Haganäs redan i dag ha fler än 1,5 miljon besökare.

Alternativa placeringar till Haganäsområdet kommer också att utredas

Per Andersson, projektledare för den Leader Linné-finansierade förstudien kommer även att utreda en centrumplacering som alternativ till Haganäsområdet.

– Jag har samlat in en mängd fakta samt hållit möten med många intressenter, bland annat kommuner, företag och personer med olika uppdrag inom besöksnäringen såväl inom som utanför vår kommun. I slutet av förstudiearbetet står det alltmer klart för mig att det finns skäl att även undersöka alternativa placeringar till Haganäsområdet, berättar Per Andersson. Läs mer om centrum som alternativ placering.

Leader Linné

Förstudien är delfinansierad av Leader Linné. Projektägare är Älmhults kommun, och projektledare är Per Andersson.

Läs mer om Leader Linné på http://www.leaderlinne.se/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (extern länk, öppnas i nytt fönster).

*I styrgruppen för projektet ingår: Lena Stävmo, Destination Småland (ordförande), Åsa Simonsson, Tourism in Skåne, Annika Nilsson, Leader Linné, Gudmund Vollbrecht IKEA AB, Malin Blom, Älmhults kommun

Logotyp för Leader Linné.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.